
Voedingscentrum
Hoe waardeert de doelgroep de animatiefilms van het Voedingscentrum?
Communicatieonderzoek voor het Voedingscentrum
Achtergrond onderzoek
Geuren, reclame, aanbiedingen of een open koektrommel: het kan je allemaal verleiden om iets ongezonds te eten. Wat je eet is afhankelijk van prikkels uit de omgeving, maar ook de thuisomgeving beïnvloedt je voedselkeuzes.
Het Voedingscentrum wil Nederlanders helpen om te gaan met ongezonde verleidingen en heeft daarom twee animatiefilms gemaakt over de invloed van de omgeving op voedselkeuzes. De animaties bieden handvatten om de verleidingen binnen- en buitenshuis te weerstaan.
Onze aanpak
Voordat de animatiefilmpjes live gingen, hebben we communicatieonderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in de waardering. Tijdens individuele diepte-interviews hebben we gesproken met Nederlanders die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse boodschappen en bereiding van de maaltijd, met én zonder (thuiswonende) kinderen.
We kregen inzicht in hun persoonlijke beleving en waardering van de animatiefilms. Hoe aansprekend vinden zij de animaties? Zijn de tips relevant en begrijpelijk? Kunnen de tips toegepast worden in het dagelijks leven?
Resultaat en impact
De mening van Nederlanders bleek positief! Vooral de praktische tips die makkelijk toepasbaar zijn in het dagelijks leven worden als aansprekend ervaren.
De inzichten uit de interviews boden ook interessante haakjes om de animaties te optimaliseren. Nieuwsgierig geworden naar het eindresultaat? Leer over het weerstaan van snacks buitenshuis of ontdek hoe je je huis gezonder kunt inrichten.