close
14 december 2021
Marije Bakker

Betalen met biometrics? Nu nog een brug te ver

Nederlanders maken in winkels en horecagelegenheden veel gebruik van traditionele betaalmethoden, zoals een pinpas en contant geld. Nieuwe betaalmethoden zijn in opkomst, maar betalen met biometrics lijkt nu nog een brug te ver. Dat blijkt uit ons financiële trendonderzoek ‘What’s Happening Finance’.

Traditionele betaalmethoden zijn populair

Ons What’s Happening Finance 2021 onderzoek geeft inzicht in de behoeften van consumenten op het gebied van financiële dienstverlening, daarover schreven we al eerder een blog. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 1.132 Nederlanders van 18 jaar en ouder die klant zijn van een bank. In deze blog zoomen we in op betaalmethoden. De pinpas met pincode is nog steeds het populairst. Maar liefst 86 procent van de Nederlanders gebruikt de viercijferige code om te betalen in winkels en horecagelegenheden. Drie kwart gebruikt contant geld en 77 procent betaalt contactloos met de pinpas. Eén op de vijf Nederlanders (21 procent) betaalt wel eens contactloos met de smartphone.

Betalen met biometrics in winkels en horeca nog een stap te ver

Betalen in winkels of horeca met biometrische kenmerken klinkt misschien nog als toekomstmuziek. Toch experimenteert Albert Heijn al sinds 2008 met het afrekenen met een vingerafdruk. Nederlandse consumenten zijn echter niet uitgesproken enthousiast over het idee om te betalen in winkels of horeca met biometrische kenmerken. Slechts 19% staat hier positief tegenover: ‘Veilig, want uniek. En je hoeft niets aan te raken of bij je te hebben’, zo verwoordt een van de respondenten het. De overige 81% is neutraal of negatief. Veiligheid speelt hierbij een grote rol. Zo vinden sommige Nederlanders het een onveilig idee dat unieke biometrische gegevens vastgelegd worden. Ook is een grote groep nog wat afwachtend: er is volgens hen nog te weinig over deze betaalmethode bekend.

Einde van contant geld in zicht?

Hoewel veel Nederlanders nog betalen met contant geld, verwacht ongeveer de helft dat deze betaalmethode in de toekomst verdwijnt. Maar liefst driekwart van de Nederlanders vindt het jammer als er niet meer betaald kan worden met contant geld. Dit geldt niet alleen voor oudere generaties: ook twee op de drie Digitieners (18- t/m 24-jarigen) ziet contant geld niet graag verdwijnen.

Over het onderzoek

Wil je meer consumenteninzichten op het gebied van beleggen, contact met banken, (offline en online) betalen en privacy? Download ons What’s Happening Finance-onderzoek hier en verdiep je in de nieuwste inzichten!

Portret Marije

Marije Bakker

Verbetering en groei. Daar draag ik bij Ruigrok graag aan bij. Ik krijg energie van projecten die maatschappelijk relevant zijn en echt impact maken. Waarbij we organisaties kunnen helpen om te verbeteren en groeien.

Dit begint bij het luisteren naar de doelgroep en het beter begrijpen van hun behoeftes. Als kwalitatief onderzoeker krijg ik de kans krijg om allerlei verschillende doelgroepen het hemd van het lijf te vragen. Met mijn achtergrond in sociale psychologie sta ik stil bij de bewuste én onbewuste processen die iemand beïnvloeden. Daarnaast ben ik binnen Ruigrok expert op het gebied van Research Communities. Een mooie methode om een doelgroep langer te volgen en veel te leren over hun context, gewoontes en gedachten.

Verder ben ik graag bezig met het verhogen van de kwaliteit van ons eigen werk. Bijvoorbeeld door nieuwe collega’s te begeleiden of verbeteringen te signaleren in onze werkprocessen. Samenwerken – met zowel opdrachtgevers als collega’s – vind ik daarbij heel belangrijk. Zodat we samen groeien.

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.