close
Nieuws
31 mei 2023
Martijn van der Veen

Trap niet in deze valkuilen van ChatGPT bij marktonderzoek

robot zit tussen gewone mensen in
Zoals de CEO van OpenAI (het bedrijf achter ChatGPT) al zei: “De verwachtingen zijn zó hooggespannen, dat mensen erom vragen teleurgesteld te worden. Dus dat gaan ze hoe dan ook zijn.” Waar we eerder al schreven over de toegevoegde waarde van ChatGPT bij marktonderzoek, zitten er namelijk ook behoorlijke risico’s aan het gebruik van ChatGPT. Wees je daarom bewust van onderstaande valkuilen zodat je hier niet intrapt.

4 valkuilen van ChatGPT bij marktonderzoek

Zoals in een eerder artikel al even benoemd kan ChatGPT van toegevoegde waarde zijn op de efficiëntie en inspiratie. Lukt het je niet om een pakkende titel bij je rapport te schrijven? Je vult het in bij de zoekbalk en krijgt meteen een paar opties. Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus wees je ook bewust van de barrières die ChatGPT met zich meebrengt.

Valkuil 1: privacy

Alles wat je in de zoekbalk invult, is waar ChatGPT van leert. Hartstikke handig natuurlijk, want hoe meer informatie je geeft, hoe beter de informatie je terugkrijgt. Maar wat er met deze informatie gebeurt is niet duidelijk. Let er dus op dat je geen rapporten met vertrouwelijke informatie deelt, maar het echt alleen gebruikt voor generieke en anonieme teksten. Ook het invoeren van ruwe data (gespreksverslagen, survey data, open antwoorden) om door ChatGPT te laten analyseren leidt al snel tot privacy issues.

De ontwikkelingen gaan snel. Het wordt in de toekomst mogelijk om de technologie toe te passen in je eigen software en processen, en om het onderliggende taalmodel te trainen op je eigen datasets, zonder dat die data openbaar beschikbaar komen. Dan heb je als onderzoeksbureau meer controle over je data en gegevens. Maar gezien de vertrouwelijke aard van veel marktonderzoeken en de noodzaak om je aan alle geldende wet- en regelgeving te houden (waaronder de AVG) verdient privacy en informatiebeveiliging bijzondere aandacht.

 

Valkuil 2: verkeerde informatie

Niet alles wat ChatGPT zegt is waar. Dit is natuurlijk logisch, want het programma kan niet alles checken, maar hier zit wel een groot risico aan. Soms is de chatbot bevooroordeeld en ‘snapt’ het de context niet, waardoor er verkeerde antwoorden gegeven kunnen worden. Fact checking van de output van ChatGPT wordt dus een heel belangrijk.

Daarnaast blijft het belangrijk om ook te blijven vertrouwen op je eigen creativiteit. Hoewel ChatGPT goed teksten kan genereren, kan het niet iets nieuws en unieks creëren. Die tekst die goed opvalt met een unieke invalshoek zal je toch nog zelf moeten bedenken, maar kan je vervolgens wel weer optimaliseren met ChatGPT.

Zorg er dus voor dat je de output van ChatGPT altijd zelf grondig naleest en afzet tegen de kennis die je zelf al over een onderwerp hebt. Blijf je hierbij ook afvragen in hoeverre het gebruik van ChatGPT nog bijdraagt aan de eerder genoemde efficiëntie.

Valkuil 3: output vs. input

De kunst bij ChatGPT is de perfecte balans te vinden tussen input en output. Oftewel: hoe uitgebreid moet mijn vraag zijn om een zo compleet mogelijk antwoord te krijgen. Stel je vanuit efficiëntie een korte vraag? Dan is de kans groot dat je een antwoord van dezelfde grootte terugkrijgt. Oftewel: ook hier geldt GIGO. Garbage In = Garbage Out. Beter is het dus om zelf tijd te investeren in het schrijven van een goede prompt, die te hergebruiken en steeds wat te tweaken.

Valkuil 4: niet up to date

ChatGPT is niet aangesloten op internet, dus de informatie die het geeft is nooit helemaal up to date. Op het moment van schrijven is de gratis database van ChatGPT in 2021 voor het laatst bijgewerkt, dus dat geeft al een gat van 2,5 jaar. Het is dus belangrijk zelf ook dingen op te blijven zoeken om de meest recente informatie te kunnen delen. Dit zal op korte termijn veranderen. Bing wordt de standaard zoekmachine van ChatGPT en hiermee wordt ChatGPT gekoppeld aan het internet. Nu al beschikbaar voor betalende gebruikers en binnenkort ook in de gratis versie.

De ontwikkelingen van ChatGPT (en andere AI toepassingen) gaan snel. Heel snel. Ondanks de beperkingen die we nu ervaren, zie ik veel toegevoegde waarde in AI en ChatGPT. Door veel te experimenteren leren we waar ze de meeste waarde kunnen toevoegen en hoe we met de valkuilen om kunnen gaan. Heb je naar aanleiding van dit stuk nog vragen, of wil je meer weten over de invloed van ChatGPT op marktonderzoek? Leuk, we horen graag van je.

Portret Martijn

Martijn van der Veen

Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.

Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.