close

Impact meten van een reizende tentoonstelling

Doelgroeponderzoek

De tentoonstelling Topstukken on Tour is in 2020 bedacht door de medewerkers van Museum Plus Bus toen door de Corona pandemie de ouderen niet meer naar de musea konden. Dus draaiden ze het om en brachten de kunst naar de ouderen.

Topstukken on Tour

Achtergrond

De Museum Plus Bus is een daadwerkelijke bus die sinds 2008 heel Nederland door rijdt om ouderen een dagje naar een museum te brengen. Toen de musea door Corona moesten sluiten, kon deze activiteit niet meer doorgaan. Als gevolg hiervan ontstond het idee voor Topstukken on Tour. Deze tentoonstelling reist naar verschillende locaties om bewoners van zorgcentra nog steeds te laten genieten van kunst. Om de impact van de tentoonstelling op de ouderen te meten, vroeg Museum Plus Bus Ruigrok om onderzoek hiernaar te doen.

Aanpak

In het onderzoek hebben we de impact gemeten onder de bewoners van de woonzorglocaties. Omdat het hier om een specifieke doelgroep van ouderen gaat, liep de dataverzameling anders dan normaal. Met de tentoonstelling leverden we ook een pakket met papieren vragenlijsten die de ouderen konden invullen.

Daarnaast hebben we ook medewerkers van de locaties meegenomen in het onderzoek. We vroegen hen vooral naar hoe zij de impact op de bewoners beoordeelden. Ook voor hen leverden we papieren vragenlijsten, maar zij hadden ook de mogelijkheid om online de vragenlijst in te vullen.

De vragenlijst zijn verzameld in een inleverbox die als de tentoonstelling weer naar de volgende locatie ging, werd opgehaald om de data van het onderzoek te verwerken.

Het onderzoek onderstreept hoe belangrijk Topstukken on Tour is.

Resultaat en impact

Het onderzoek naar de tentoonstelling heeft Museum Plus Bus inzicht gegeven in de impact ervan op de ouderen. Topstukken on Tour heeft een grote meerwaarde voor bewoners van woonzorgcentra. De tentoonstelling zorgt voor meer sociale contacten en vergroot de interesse in kunst. De resultaten van het onderzoek zijn door Museum Plus Bus gebruikt in de aanvraag voor financiering om ook de komende jaren door te kunnen gaan met deze succesvolle reizende tentoonstelling.

“Het onderzoek onderstreept hoe belangrijk Topstukken on Tour is. Kunst verrijkt, verbindt en het project is een waardevol alternatief op de museumbezoeken. Met het praktische rapport in handen hebben we de activiteit gerichter door kunnen ontwikkelen en hebben met succes een financieringsaanvraag ingediend.

Projectcoördinator Museum Plus Bus

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

Het optimaliseren van de samenwerking met relaties van SURF

Tevredenheidsonderzoek

SURF is een coöperatie van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Leden werken samen om de best mogelijke digitale diensten in te kopen of te ontwikkelen en om kennisdeling te stimuleren door steeds te blijven innoveren. Daarom hecht SURF veel waarde aan een goede samenwerking met zijn relaties.

 

Achtergrond

In 2020 zijn de verschillende werkmaatschappijen van SURF samengegaan tot één coöperatie: SURF. De coöperatie SURF is continu in ontwikkeling, breidt het dienstenportfolio uit en scherpt diensten aan. Een goed beeld van hoe de dienstverlening door gebruikers, beheerders en inkopers wordt ervaren is cruciaal voor de doorontwikkeling van SURF. Om de dienstverlening van SURF te verbeteren, is een grondig inzicht in de ervaringen van gebruikers, beheerders en contactpersonen essentieel. Daarom heeft SURF, in samenwerking met Ruigrok, een online kwantitatief klanttevredenheidsonderzoek (KTO) uitgevoerd onder haar leden.

Aanpak

Relaties werden gevraagd naar hun betrokkenheid bij verschillende diensten van SURF, waaruit vervolgens twee diensten werden geselecteerd voor beoordeling. Relaties die drie of meer diensten gebruikten, kregen de mogelijkheid om extra diensten te beoordelen. Voor elke geselecteerde dienst beantwoordden leden 10 standaardvragen over hun tevredenheid met de desbetreffende dienst, met daarbij één of twee optionele aanvullende vragen. In totaal zijn 25 verschillende diensten onderzocht.

Ruigrok heeft ons goed geadviseerd en veel werk uit handen genomen.

Resultaat en impact

Het onderzoek heeft SURF waardevol inzicht verschaft in de tevredenheid van haar relaties met betrekking tot de dienstverlening. Positief nieuws voor SURF: leden waren over het algemeen zeer tevreden over de diverse aspecten van de SURF-diensten. Desondanks biedt de feedback van de relaties over het algemeen en per dienst aanknopingspunten om de dienstverlening verder te verbeteren. Over twee jaar wordt dit onderzoek opnieuw uitgevoerd om te evalueren of de implementatie van verbeteringen vruchten heeft afgeworpen.

“Mooie resultaten en Ruigrok heeft ons daar goed in geadviseerd en ons flink veel werk uit handen genomen. Wat mij betreft een succesvolle samenwerking.

Communicatieadviseur bij SURF

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met mij op. Ik bespreek graag met je wat de mogelijkheden zijn.