close

Jongeren Op Gezond Gewicht - JOGG

Doelgroeponderzoek

Met een research community een rondleiding op de social media tijdlijn van kinderen en jongeren

JOGG-snackable-content

Achtergrond

In de Nederlandse Reclamecode staat dat reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 12 jaar niet is toegestaan. Toch zien kinderen op social media regelmatig ongezonde voeding voorbijkomen. Een recente enquête laat zien dat 40% van de kinderen onder de 13 jaar reclame voor chips, snacks, snoep of frisdrank ziet. Bij tieners ligt dit percentage zelfs op 53,5%. (Bron: Panteia)

JOGG zet zich in voor een samenleving waarin kinderen en jongeren gezond kunnen opgroeien. In de wijk waar ze wonen, op school, maar ook online. Met kwalitatief doelgroeponderzoek hebben we het huidige (social)medialandschap in kaart gebracht, gekeken naar de invloed van online snackable content op kinderen en jongeren en het haast onzichtbare probleem een gezicht gegeven. Want alleen cijfers beklijven niet altijd.

Aanpak

In onze research community hebben we een week lang gevolgd wat kinderen en jongeren op social media voorbij zien komen aan snackable content. Welke advertenties voor ongezonde voeding zien kinderen? Welke merken komen er voorbij? Welke influencers promoten wat? Welke food challenges leven er onder kinderen en jongeren? En wat is de invloed hiervan op hun leefstijl? Ze deelden openbare content van hun tijdlijn, hielden onder andere dagboekjes bij en reflecteerden op wat zij zagen.

Kinderen en jongeren leidden ons een week lang rond in hun tijdlijn. Ook ouders zaten in de research community en zij konden over de schouders van hun kroost meekijken op social media. Best een bijzondere ervaring natuurlijk, want veel ouders hebben geen idee wat er exact op de socials van hun kinderen gebeurt. Voor het onderzoek wilden we dan ook graag weten wat dat met ze deed.

Met een aantal ouders en kinderen zijn we daarom verder in gesprek gegaan. Welke afspraken zijn er over het telefoongebruik of social media? Wat vinden kinderen zelf van alle posts over ongezonde voeding? Kopen ze wel eens iets van wat ze voorbij zien komen? En wat vinden ouders van alle ongezonde content op social media?

Door gebruik te maken van een research community geven we het probleem van snackable content letterlijk een gezicht

Resultaat en impact

Tijdens ons onderzoek ontdekten we dat kinderen en jongeren best wat snackable content voorbij zien komen: van een combideal van pizza en ijs op Instagram tot een gesponsorde post op TikTok van een influencer die chips aanprijst.

Die content kan aanzetten tot eten. Ons onderzoek bevestigt dat kinderen en jongeren worden beïnvloed door reclames, met name voor snacks. Zij geven aan wel eens eten of drinken te kopen naar aanleiding van posts op social media. Ouders realiseren zich dat hun kinderen beïnvloed kunnen worden en vinden het vervelend of frustrerend dat hun kind zoveel (ongezond) eten en drinken op social media ziet. Er zijn ook ouders die zich hier minder zorgen over maken.

Deze inzichten wilden we graag tot leven brengen. Voor een draaiende camera praatten ouders en kinderen verder over eten op social media. Wat zijn ze tegengekomen, waar keken ze van op en wat hebben ze van elkaar geleerd?

Met alle input uit de research community en de studio-opnames heeft JOGG haar communicatie ingericht. Ze hebben zelfs een speciale website gelanceerd over impact van ongezonde voeding op social media. Hiermee gaan zij aan tafel met creators, agency’s en reclamebureau’s.

Ook benieuwd naar de opnames? Zie de teaser! Teaser: Aan Tafel over de invloed van snackable content op social media – YouTube

Case-JOGG-studie-foto

“De online wereld van kinderen en jongeren is vaak ongrijpbaar voor volwassenen. Ondanks dat er al meerdere onderzoeken verschenen zijn over de impact van reclames voor ongezonde voeding op de gezondheid van kinderen, verandert er te weinig. Door gebruik te maken van een research community geven we het probleem van snackable content letterlijk een gezicht. Hiermee hopen we samen met onder andere beleidsmakers en de reclamewereld aan een gezondere mediaomgeving te werken”.

Jasper Oomen
Manager Gezonde Omgeving Media bij JOGG

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op. Dan bekijken we samen wat de mogelijkheden zijn.