close
Nieuws
4 oktober 2023
Marit Klooster

Waarom onderzoek en analyse de basis is voor ieder marketingplan. Ook die van 2024

Medewerkers achter de computer aan het werk
Het einde van het jaar nadert, en dat betekent voor veel marketeers dat het tijd is om het marketingplan voor 2024 op te stellen. Dit cruciale document vormt de leidraad voor je marketingactiviteiten en strategieën in het komende jaar. Probeer dit jaar eens wat anders, en integreer onderzoek en analyse eens vóór je met je marketingplan begint. In dit artikel lees je waarom dit zo belangrijk is, maar vooral hoe je dit doet.

Jouw marketingplan: de basis

Het opstellen van een marketingplan vindt meestal plaats in een van de drukste periodes van het jaar. Deadlines moeten gehaald worden en budgetten moeten vrijkomen om je strategie te ondersteunen. Ondanks dat het een drukke periode is, is het toch belangrijk even een stap terug te nemen. Door in alle rust naar de basis van het marketingplan te kijken kun je het grondig aanpakken. Mark Ritson, bekende marketingguru, benadrukt dat een goed marketingplan begint met het stellen van een diagnose. Dit omvat twee belangrijke stappen:

  1. Terugkijken
    Door terug te kijken naar je doelstellingen voor het afgelopen jaar kun je analyseren of je ze hebt gehaald. En vooral: waarom wel of niet.
  2. Onderzoeken
    Voor een goede marketingstrategie en -uitvoering is het essentieel om je markt en doelgroep goed te kennen. Alleen, deze markt en doelgroep is aan allerlei factoren onderhevig waardoor deze continu veranderen. Factoren zoals een pandemie, inflatie en economische veranderingen hebben bijvoorbeeld invloed op hoe mensen naar merken kijken en hoe ze hun geld uitgeven. Je schiet dus al snel mis als je je baseert op oude informatie.

Oftewel, een grondig en gedegen onderzoek voorkomt dat je marketingstrategie gebaseerd is op verouderde of onnauwkeurige gegevens.

Jouw marketingplan: onderzoek en analyse

Waarom is onderzoek en analyse zo belangrijk voor je marketingplan 2024? Het antwoord is simpel: het zorgt ervoor dat je strategie gebaseerd is op actuele en relevante informatie. Als je je doelgroep niet begrijpt, loop je het risico je marketingdoelen te missen. Daarnaast kan slechte informatie leiden tot verspilling van middelen en het ontwikkelen van ineffectieve campagnes.

Een solide onderzoek en analyse legt de basis voor een doeltreffende strategie die je helpt je doelstellingen te bereiken en je merk te laten groeien.

Ga voor het beste marketingplan in 2024

Hoe voer je dan dit onderzoek en de analyse uit? Er zijn verschillende bronnen die je kunt raadplegen, waaronder bestaande informatiebronnen zoals blogs, rapporten van organisaties zoals ons What’s Happening Online onderzoek en statistieken van het CBS. Deze bronnen bieden waardevolle inzichten, maar voor diepgaande inzichten is het soms nodig om samen te werken met een gespecialiseerd onderzoeksbureau.

Jij als marketeer kan altijd gebruikmaken van deskresearch, maar als je specifieke vragen hebt of meer diepgang nodig hebt, is het raadzaam om een onderzoek op te zetten. Dit kan snel worden gedaan door een selectie van de belangrijkste vragen te formuleren en deze voor te leggen aan een representatieve groep mensen. Deze benadering kan al in korte tijd (soms zelfs in twee weken) worden opgezet en uitgevoerd, afhankelijk van je behoeften.

Laat je dus vooral niet ontmoedigen door planning en budget. Als er nog ruimte is in je potje van 2023 dan is dit het uitgelezen moment om in marktonderzoek te investeren. Benieuwd wie je voorgingen? Lees hier verder.

Kortom, voor een succesvol marketingplan in 2024 is onderzoek en analyse van essentieel belang. Het helpt je om je doelstellingen te begrijpen, de markt te kennen en ervoor te zorgen dat je marketinginspanningen effectief zijn. Dus voordat je je marketingplan opstelt; zorg er eens voor dat je de tijd neemt om de juiste stappen te zetten in onderzoek en analyse. Met dit als belangrijke eerste stap.

Portret Marit

Marit Klooster

Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.

Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.

In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.

Laatste updates

Nieuws