close
22 mei 2024
Natalia Valk

Wat is de kern van het trendrapport WHO 2024?

Hoe groot is de invloed van social media en influencers op het koopgedrag van Gen Z en Millennials? Dit en meer lees je hier, in het gloednieuwe WHO rapport!
Ons jaarlijkse What's Happening Online onderzoek is weer uitgevoerd, de resultaten zijn binnen en we hebben goed nieuws: ook dit jaar barst het rapport weer van de trends en verschuivingen. Al voor het zeventiende jaar op rij hebben we op eigen initiatief het online gedrag van Nederlandse consumenten in kaart gebracht. Dus of je nu werkzaam bent in communicatie, marketing, onderzoek, reclame of onderwijs; dit rapport biedt waardevolle inzichten die je niet wil missen.

Wat is het What's Happening Online rapport?

Het doel van het What’s Happening Online rapport is om inzicht te krijgen in het online consumentengedrag van Nederlandse consumenten van 18 jaar en ouder. Het onderzoek richt zich op verschillende hoofdonderwerpen: het gebruik van slimme apparaten, social media, e-commerce, social commerce, online financiën en veiligheid en, dit jaar voor het eerst, het gebruik van AI-toepassingen.

Waar relevant maken we de belangrijkste verschillen inzichtelijk in de generaties Generatie Z, Millennials, Generatie X en Babyboomers.

Waarom wil je het What's Happening Online rapport lezen?

Als je weet waar jouw doelgroep zich bevindt, dan weet je dus ook hoe je deze bereikt. Het rapport geeft je een gedetailleerd overzicht van waar en hoe jouw doelgroep zich online beweegt. Dit biedt kansen om gerichter te communiceren en marketingstrategieën effectiever af te stemmen. Van populaire onderwerpen tot het meest effectieve kanaal voor jouw boodschap, dit rapport helpt je de juiste keuzes te maken.

Wat zijn de belangrijkste resultaten van 2024?

Ook dit jaar delen we niet alle resultaten tot in detail, maar lichten we wel een tipje van de sluier op. Zo krijg je een mooie eerste indruk van de opvallende trends en verschuivingen die we hebben waargenomen.

  • Devices: Nederlanders hebben gemiddeld drie slimme apparaten in huis. Dit varieert van mediaspelers en geluidsinstallaties tot slimme verlichting en thermostaten. Deze apparaten maken ons dagelijks leven steeds gemakkelijker en efficiënter.
  • Social media: Nederlanders besteden gemiddeld ruim twee uur per dag op social media, verspreid over drie tot vier verschillende netwerken. Dit onderstreept de toenemende rol die social media speelt in ons dagelijks leven en de invloed die het heeft op ons gedrag en consumptie.
  • E-commerce: Bijna iedereen in Nederland doet wel eens een online aankoop, inclusief de oudere generaties. Echter, hoge verzendkosten blijven een grote ergernis. Bovendien voelt een kwart van de online kopers zich wel eens beschaamd om iets online te bestellen, vaak vanwege zorgen over het verdwijnen van fysieke winkels en de hoeveelheid verpakkingsmateriaal.
  • Social commerce: Advertenties op social media en invloedrijke influencers hebben een merkbare impact op het koopgedrag, vooral bij Gen Z en Millennials. Deze demografische groepen zijn gevoeliger voor online trends en aanbevelingen dan oudere generaties.
  • Online bankzaken en veiligheid: Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van hun persoonlijke gegevens online. De zorgen variëren van phishing en identiteitsfraude tot het doorverkopen van persoonlijke gegevens.
  • AI: Voor het eerst hebben we dit jaar vragen opgenomen over AI. Een derde van de Nederlanders heeft wel eens een AI-toepassing gebruikt, en 10% doet dit wekelijks of vaker. ChatGPT blijkt de meest bekende en gebruikte AI-tool te zijn.

En misschien wel het belangrijkste resultaat waar je op zat te wachten: Je downloadt het hele What’s Happening Online rapport vanaf nu helemaal gratis!

Ben je na het lezen van het hele WHO rapport benieuwd naar een verdiepende blog over de belangrijkste resultaten? Hou dan onze website in de gaten voor deel 2 over het WHO rapport.

Portret Natalia

Natalia Valk

Ik heb een grote interesse in mensen, de keuzes die ze maken en hoe mensen elkaar kunnen beïnvloeden. Iets waarmee ik binnen marktonderzoek helemaal goed zit.

Na een aantal jaar bij een ander onderzoeksbureau te hebben gewerkt na mijn master Social Psychology, mag ik nu dagelijks kwantitatief onderzoek uitvoeren bij Ruigrok en klanten verder helpen. Elke keer een beetje expert worden in een onderwerp is wat ik leuk en uitdagend vind. Ik vind het waardevol om met onderzoek bedrijven inzichten te kunnen bieden om verder te komen. Daarnaast heb ik een persoonlijke interesse in voeding, gezondheid en duurzaamheid. Ik wil dan ook graag alles weten over de trends en ontwikkelingen op dit gebied.

Laatste updates

Nieuws