close
Nieuws
14 juni 2023
Stanley Soosaipillaj

Wat betekenen de uitkomsten van het WHO rapport voor jouw organisatie?

Vrouw met shopping tassen
Waarschijnlijk heb je ons What’s Happening Online rapport nog vers in het geheugen: Een rapport met belangrijke inzichten in online consumentengedrag. In een vorig artikel heb je kunnen lezen wat een paar belangrijke resultaten uit dit rapport zijn. Nu is het tijd voor iets meer verdieping in de resultaten, en duiken we in social commerce en smartphone gebruik.

Beïnvloed door advertenties op social media

Vraag in je omgeving eens rond of iemand tot actie over is gegaan na het zien van een advertentie op social media. De kans is groot dat dit positief beantwoord wordt, en de kans is minstens net zo groot dat dit iemand uit Generatie Z of een Millennial is. Wanneer we naar de data over social commerce kijken wordt dit bevestigd: Advertenties op social media lijken namelijk effect te hebben op het koopgedrag van consumenten. Een deel van de Nederlanders leert nieuwe merken kennen of wordt geïnspireerd bij aankopen door advertenties op social media.

De smartphone wint marktaandeel

Ook op het gebied van smartphone gebruik zullen de data je niet omverblazen, en is dit in lijn met je eigen toegenomen gebruik van je smartphone. 5 jaar geleden gebruikten Nederlanders nog duidelijk vaker een laptop om te internetten dan een smartphone. Tegenwoordig ligt dit ongeveer gelijk. Dit komt vooral door het toegenomen gebruik van de smartphone, want de laptop heeft weinig gebruik in hoeven leveren. Behalve onder Generatie Z en Millennials; daar wordt de smartphone al vaker gebruikt dan de laptop.

Wat wel is veranderd ten opzichte van vorig jaar is wáár de smartphone voor wordt gebruikt. Via de smartphone worden namelijk meer online producten gekocht, vaker bankzaken geregeld en meer video-content gekeken.

 

Wat kunnen we hieruit leren?

Na het lezen van deze resultaten ben je misschien geneigd te concluderen dat het aanbieden van social media advertenties op een smartphone alleen interessant is als je Generatie Z of Millennials binnen je doelgroep hebt zitten. Maar als we dieper inzoomen op de resultaten zien we dat dit niet zo zwart-wit is als het lijkt:

  • Waar Generatie Z en Millennials respectievelijk 3,7 uur en 2,4 uur per dag aan sociale media besteden, ligt dit bij Generatie X en Babyboomers ook nog op 1,8 uur.
  • 80% uit Generatie Z doet aankopen via de smartphone, tegen 60% uit Generatie X.
  • Waar Generatie Z niet beter weet dan omringd te zijn door online devices, is het voor zowel Babyboomers als Generatie X ook steeds normaler om de smartphone te gebruiken voor bijvoorbeeld bankzaken.

Let er bij het aanbieden van jouw diensten via social media dus op dat je je niet alleen maar richt op Generatie Z en Millennials. Generatie X en Babyboomers zijn dan weliswaar nog niet zo ver als hun opvolgers; ook hun aandeel groeit en deze trend zal eerder aansterken dan afzwakken.

Heb je na het lezen van dit stuk nog vragen? Leuk! Neem contact met mij op en ik kijk graag hoe ik je kan helpen. En heb je het volledige rapport nog niet gelezen? Geen probleem, je kunt hem hier gratis downloaden.

Portret Stanley

Stanley Soosaipillaj

Tijdens mijn studies bedrijfskunde en marketing heb ik meegekregen hoe belangrijk het is dat je ervoor zorgt dat jouw producten en diensten goed aansluiten bij je doelgroep. Om hier een goed beeld bij te hebben, is het belangrijk om je onder te dompelen in de doelgroep. Daarbij vind ik het belangrijk dat een onderzoek methodologisch goed in elkaar steekt. Zo zorgen we ervoor dat beslissingen niet alleen op het onderbuikgevoel worden genomen, maar dat ze daarnaast ook gebaseerd zijn op informatie vanuit de doelgroep zelf.

Laatste updates

Nieuws