close

#DOESLIEF van SIRE

Campagne-onderzoek

Met een campagne-onderzoek kan je vaststellen wat het bereik en de impact zijn van je campagne. Ook bij campagnes over maatschappelijke onderwerpen is dat zeer relevant.

campagne doeslief van sire

Achtergrond

SIRE maakt maatschappelijke, soms controversiële, onderwerpen bespreekbaar. In 2018 heeft zij de #DOESLIEF campagne gelanceerd. Met deze campagne wil SIRE de Nederlandse bevolking een spiegel voorhouden en hen bewust maken van hun aardige en onaardige gedrag tegen anderen.

Aanpak

Al in 2009 heeft Ruigrok voor SIRE onderzoek uitgevoerd rondom thema ‘Aardig zijn’. In 2018, voorafgaand aan de #DOESLIEF campagne, is dit onderzoek herhaald. Deze 0-meting gaf inzicht in hoe we het gedrag van anderen ervaren, hoe aardig we onszelf vinden, en hoe dit verschilt ten opzichte van een decennium geleden. De resultaten zijn gebruikt als input voor de #DOESLIEF campagne. De 1-meting na afloop van de campagne heeft in kaart gebracht wat het bereik en de impact van de campagne is geweest op kennis, houding en gedrags(intentie).

Ruigrok heeft ons enorm goed geholpen om het brede (en abstracte) begrip ‘aardig’ goed door te vertalen naar de juiste vraagstelling.

Resultaat en impact

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 8 op de 10 Nederlanders de #DOESLIEF campagne heeft gezien. Zelfs maanden na de campagne wordt de hashtag nog vaak gedeeld, #DOESLIEF is een begrip geworden. Daarnaast heeft het onderzoek aangetoond dat Nederlanders zich bewuster zijn geworden van hun eigen ‘aardige’ gedrag en dat van anderen. Een kwart van de Nederlanders heeft de intentie om hun eigen gedrag te veranderen naar aanleiding van de campagne.

De resultaten van de campagne-effectmeting zijn ingediend ter onderbouwing van de inzending voor de Effie Awards 2019; een vakprijs voor de meest effectieve communicatiecampagnes voor de marketing- en reclamebranche. Hiermee heeft de #DOESLIEF campagne een Bronzen Effie award gewonnen!

“Ruigrok heeft ons enorm goed geholpen om het brede (en abstracte) begrip ‘aardig’ goed door te vertalen naar de juiste vraagstelling. Ook in relatie tot het eerder uitgevoerde onderzoek in 2009. Geen eenvoudige opgave. Daarnaast heeft SIRE heel intensief samengewerkt met Ruigrok om te komen tot de cijfermatige onderbouwing ten behoeve van de Effie case. Tenslotte waren onze contactpersonen flexibel, altijd bereid om onze vele vragen te beantwoorden. En dat alles in een prima sfeer!

Directeur, SIRE

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.