close

Campagne-effectmeting voor inzicht in waardering en effect op gedrag

Campagne onderzoek

Voor BNNVARA meten wij sinds 2018 de impact van haar verschillende campagnes. Hierdoor krijgt BNNVARA inzicht in de waardering van de campagnes en de effecten ervan op de doelgroep.

vlaggen van BNNVARA

Achtergrond

BNNVARA wil zaken in beweging brengen en streeft daarbij naar een open, gelijkwaardige en rechtvaardige samenleving. En dit streven draagt zij uit in haar titels. Met haar programma’s probeert zij dingen bespreekbaar te maken, taboes te doorbreken en te zorgen voor een betere plek voor iedereen.

Ook in haar campagnes probeert BNNVARA dit uit te dragen. We hebben verschillende specifieke merkcampagnes onder de loep genomen om de bekendheid met het merk te vergroten. Daarnaast hebben we ook campagnes geëvalueerd die gericht zijn op het in beweging brengen van mensen, zoals de campagne rondom de verkiezingen in november 2023.

Aanpak

BNNVARA is benieuwd naar de waardering van haar campagnes. Door middel van online kwantitatief onderzoek vragen we dit uit aan de doelgroep. We hanteren een vergelijkbare aanpak bij de verschillende campagnemetingen. Zo kunnen we waar mogelijk een vergelijking maken tussen de verschillende campagnes.

Naast vragen over de waardering van de campagnes, stellen we ook vragen om inzicht te krijgen in de bekendheid en het imago van BNNVARA. Bij campagnes waar dit van toepassing is, bekijken we ook of een campagne aanzet tot actie (zoals naar de stembus gaan).

Dankzij Ruigrok krijgen we inzicht in het effect van onze campagnes.

Resultaat en impact

De campagne-effectmetingen bieden BNNVARA inzicht in de waardering van de verschillende campagnes, de effecten op het imago en de mate de campagnes de doelgroep in beweging brengen. Deze inzichten neemt zij weer mee in de ontwikkeling van nieuwe campagnes.

In de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen (22 november 2023) heeft BNNVARA een campagne gevoerd om Nederlanders te stimuleren om te gaan stemmen. Uit het onderzoek van deze campagne blijkt dat 22% van de Nederlanders die BNNVARA kent, (mede) door de campagne naar de stembus is gegaan.

“Met de campagnes van BNNVARA willen we graag écht iets teweegbrengen bij onze doelgroep. Bijvoorbeeld dat ze zich verdiepen in de Tweede Kamerverkiezingen. Of dat ze zich bewuster worden van hun rechten als jonge huurders. Het liefst zetten we onze doelgroep in beweging. Altijd vanuit de waarden die bij BNNVARA passen.

Dankzij Ruigrok krijgen we inzicht in het effect van onze campagnes. Al een aantal jaar verzorgen zij onze merk- en campagneanalyses, waarbij ik de samenwerking als heel prettig en professioneel ervaar.

Merk & Missie adviseur, BNNVARA

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

#DOESLIEF van SIRE

Campagne-onderzoek

Met een campagne-onderzoek kan je vaststellen wat het bereik en de impact zijn van je campagne. Ook bij campagnes over maatschappelijke onderwerpen is dat zeer relevant.

campagne doeslief van sire

Achtergrond

SIRE maakt maatschappelijke, soms controversiële, onderwerpen bespreekbaar. In 2018 heeft zij de #DOESLIEF campagne gelanceerd. Met deze campagne wil SIRE de Nederlandse bevolking een spiegel voorhouden en hen bewust maken van hun aardige en onaardige gedrag tegen anderen.

Aanpak

Al in 2009 heeft Ruigrok voor SIRE onderzoek uitgevoerd rondom thema ‘Aardig zijn’. In 2018, voorafgaand aan de #DOESLIEF campagne, is dit onderzoek herhaald. Deze 0-meting gaf inzicht in hoe we het gedrag van anderen ervaren, hoe aardig we onszelf vinden, en hoe dit verschilt ten opzichte van een decennium geleden. De resultaten zijn gebruikt als input voor de #DOESLIEF campagne. De 1-meting na afloop van de campagne heeft in kaart gebracht wat het bereik en de impact van de campagne is geweest op kennis, houding en gedrags(intentie).

Ruigrok heeft ons enorm goed geholpen om het brede (en abstracte) begrip ‘aardig’ goed door te vertalen naar de juiste vraagstelling.

Resultaat en impact

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 8 op de 10 Nederlanders de #DOESLIEF campagne heeft gezien. Zelfs maanden na de campagne wordt de hashtag nog vaak gedeeld, #DOESLIEF is een begrip geworden. Daarnaast heeft het onderzoek aangetoond dat Nederlanders zich bewuster zijn geworden van hun eigen ‘aardige’ gedrag en dat van anderen. Een kwart van de Nederlanders heeft de intentie om hun eigen gedrag te veranderen naar aanleiding van de campagne.

De resultaten van de campagne-effectmeting zijn ingediend ter onderbouwing van de inzending voor de Effie Awards 2019; een vakprijs voor de meest effectieve communicatiecampagnes voor de marketing- en reclamebranche. Hiermee heeft de #DOESLIEF campagne een Bronzen Effie award gewonnen!

“Ruigrok heeft ons enorm goed geholpen om het brede (en abstracte) begrip ‘aardig’ goed door te vertalen naar de juiste vraagstelling. Ook in relatie tot het eerder uitgevoerde onderzoek in 2009. Geen eenvoudige opgave. Daarnaast heeft SIRE heel intensief samengewerkt met Ruigrok om te komen tot de cijfermatige onderbouwing ten behoeve van de Effie case. Tenslotte waren onze contactpersonen flexibel, altijd bereid om onze vele vragen te beantwoorden. En dat alles in een prima sfeer!

Directeur, SIRE

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.