close

KRO-NCRV: het oordeel van kinderen over de Ezelsoren vodcast

Productontwikkeling

KRO-NCRV heeft een vodcast gemaakt voor kinderen met een auditieve beperking. Zo kunnen ook zij genieten van audiovisuele content. Hoe reageren kinderen eigenlijk op het verhaal? En de beelden?

kindertekening

Achtergrond

Het luisteren naar podcasts is niet meer weg te denken in onze audiovisuele samenleving. Helaas kan niet iedereen hiervan genieten. Denk aan kinderen met een auditieve beperking.

KRO-NCRV – en wij! – vindt het belangrijk dat iedereen in de samenleving zoveel mogelijk media tot zich kan nemen. De publieke omroep heeft daarom – met behulp van AI – een vodcast (= podcast met bewegende beelden) gemaakt van de reeds bestaande podcast ‘Ezelsoren’ (voor jonge kinderen).

Het idee in het kort: een podcast wordt omgezet naar een transscript. Vervolgens genereert AI op basis van prompts bewegende videobeelden die het verhaal ondersteunen. Naast de bewegende beelden bevat de vodcast ook ondertiteling en een gebarentolk. Dé oplossing om kinderen met een auditieve beperking te laten genieten van audiovisuele media. En hen bloot te stellen aan taal.

Screenshot podcast Ezelsoren

De vodcast is bedoeld voor kinderen. Voordat de vodcast uitgebracht zou worden, wilde KRO-NCRV weten hoe de doelgroep hierop reageert. Wat vinden ze van de verhaallijn? Van de bewegende beelden? En van de snelheid van het verhaal, de ondertiteling en gebarentolk? Allemaal belangrijke vragen.

Aanpak

We gingen op bezoek bij de klassen groep 3 en 4 van Koninklijke Kentalis. Daar toonden we de vodcast op groot scherm en in kleine groepjes deelden de kinderen vol enthousiasme hun mening.

Hierbij gebruikten we onder andere de smileyschaal, zodat kinderen konden aangeven hoe leuk of stom ze de vodcast vinden. Ze vertelden ons van alles over de pratende dieren, de mooie natuur, het leuke verhaal en de snelheid van de ondertiteling / gebarentolk.

KRO-NCRV wilde ook weten of kinderen begrepen welk dier er op welk moment praat. En hoe belangrijk lipsynchronisatie voor hen is. De interviews in kleine groepjes leenden zich uitstekend om uitgebreid op deze onderwerpen in te gaan.

Dit project bewijst dat de publieke omroep er is voor iedereen!

Resultaat en impact

Al met al bleef vooral het enthousiasme over de vodcast achter bij de kinderen. En een heel belangrijke bijkomende learning: doordat KRO-NCRV bezig is met het toegankelijk maken van audiovisuele media, voelen kinderen zich gezien. Ze zijn heel blij dat een publieke omroep op deze manier bezig is met het toegankelijk maken van audiovisuele mediacontent.

Natuurlijk leverden de interviews ook een aantal gerichte tips op. De makers en gebarentolk Court (check hier z’n Instagram) zijn druk in de weer om de vodcast nog aansprekender en toegankelijker te maken. Stay tuned, want we delen de vodcast als het zover is!

“Het allermooiste resultaat van dit experiment is de impact op de kinderen zelf. Ze voelen zich écht gezien en gewaardeerd. Dit project bewijst dat de publieke omroep er is voor iedereen, of je nu doof, slechthorend of horend bent.

Digital Creative, KRO-NCRV

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

De introductie van een nieuwe Mediabox

Productontwikkeling

Ziggo heeft in de loop van 2019 de Mediabox Next geïntroduceerd om televisiekijken nog leuker te maken voor haar klanten.

Achtergrond

De Mediabox Next belooft kleiner en energiezuiniger te zijn dan zijn voorganger en biedt meer én nieuwere functionaliteiten zoals de cloud, 4K en een afstandsbediening met voice control. In aanloop van deze lancering hebben we de ervaringen met de Mediabox Next uitvoering onder de loep genomen. Het doel van het onderzoekstraject was het bepalen van de algemene tevredenheid met de Mediabox Next.

Aanpak

Om de ervaringen met de Mediabox Next te achterhalen hebben we een producttest opgezet. Bij deze producttest hebben monteurs, collega’s maar ook klanten de nieuwe Mediabox Next daadwerkelijk gebruikt voordat hij officieel geïntroduceerd werd. Groot voordeel van een producttest is dat testers in hun eigen omgeving op een natuurlijke manier het product kunnen gebruiken. Daarnaast voelen testers zich als consument serieus genomen wetende dat een nieuw product uitvoerig getest wordt voor de lancering. Tijdens de testperiode hebben we op verschillende momenten, bijvoorbeeld rondom de installatie en eerste gebruik, de ervaringen uitgevraagd via een online kwantitatieve vragenlijst.

We waarderen de flexibiliteit en het kritisch meedenken tijdens zo’n groot traject

Resultaat en impact

Met het onderzoekstraject heeft Ziggo goed inzicht gekregen in welke functionaliteiten van de Mediabox Next goed aansluiten bij de wensen en behoeften van klanten, en welke functionaliteiten nog extra aandacht vergen. Daarnaast kwamen er ook verschillende (technische) verbeterpunten naar voren. Met behulp van technische updates zijn op afstand aanpassingen doorgevoerd, waarna bij een volgende meting gekeken werd of de aanpassingen leiden tot een betere ervaring.

Zo heeft het onderzoekstraject bijgedragen aan de lancering van een beter product. Dit zorgt voor positievere klantervaringen maar daarnaast ook voor bijvoorbeeld minder traffic richting de klantenservice.

“We ervaren de samenwerking met Ruigrok altijd als erg prettig. Tijdens dit onderzoekstraject hebben de verschillende meetmomenten ons richting gegeven in de koers die we moeten varen en het bepalen van de belangrijkste aandachtsgebieden. We waarderen de flexibiliteit en het kritisch meedenken tijdens zo’n groot traject en het op zoek gaan naar de beste methode voor de vragen die er liggen.

Market Insights Specialist, VodafoneZiggo

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

Interactieve fietsenstalling

Productontwikkeling

Met een snelle Check&Go concepttest optimaliseer je een propositie. Zo kan je de propositie meer kracht bijzetten voordat je deze op de markt brengt.

interactieve fietsenstalling

Achtergrond

Om fietsers meer gebruik te laten maken van een fietsenstalling bedacht ontwerpbureau Berends | Sebastiaan een aantal interactieve ideeën. Als een van de kanshebbers werden zij gevraagd hun idee te pitchen. Met behulp van de volgende vragen konden zij hun pitch versterken:

  • Vinden Nederlandse fietsers het idee voor een interactieve fietsenstalling aansprekend?
  • Welke onderdelen van de interactieve fietsenstalling vinden zij het meest en het minst aansprekend?
  • In hoeverre maken ze beter gebruik van de fietsenstalling door deze interactieve ideeën?

Aanpak

In een Check&Go onderzoek hebben we het concept voorgelegd aan Nederlandse fietsers van 16 jaar en ouder. Het concept voor de interactieve fietsenstalling bestond uit drie onderdelen: een interactieve vloer die oplicht zodat je kan zien wie er aan komt, geprojecteerde informatie op de vloer over het aantal vrije plekken en de loopafstand tot aan het station en een signaal als je te hard reed in de fietsenstalling.  We legden de deelnemers een tekstuele beschrijving en foto’s van deze ideeën voor. Vervolgens vroegen we wat ze van deze ideeën vonden, welke onderdelen ze goed of minder goed vonden en welke verbeterpunten ze zagen.

Het onderzoek draagt bij aan het eindresultaat, dit is een win-win-situatie voor iedereen.

Resultaat en impact

Met Check&Go kreeg ontwerpbureau Berends | Sebastiaan snel, cijfermatig inzicht in hoe de fietsers dachten over hun idee voor de interactieve fietsenstalling. Zo konden ze hun concept vervolgens beter laten aansluiten op de wensen en behoeften van de fietser. En konden ze de jury overtuigen van de slagingskans van hun idee. Dit hele proces, van idee tot vragenlijsten opstellen, en van het voorleggen aan de deelnemers tot het ophalen van de resultaten, bestreek een week. Dit was de tijd die zij hadden voor ze hun idee moesten pitchen.

“De samenwerking met Ruigrok is voor ons als ontwerpers niet alleen een manier om ons werk te toetsen, maar ook om het ontwerpproces verder te brengen. Het onderzoek draagt bij aan het eindresultaat, dit is een win-win-situatie voor iedereen. Met als uiteindelijke doel een ontwerp dat de gewenste oplossing biedt en met plezier gebruikt wordt.

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.