close
24 april 2019
Marieke Boerma

Ga nog klantgerichter werken met een online klantenpanel

In onze filosofie is het heel goed voor organisaties om altijd de klant centraal te stellen bij alle beslissingen, communicatie-uitingen en ideeën en plannen die ze hebben. Als je je doelgroep op een structurele en regelmatige basis om input en feedback vraagt, wordt het onderdeel van het DNA van je organisatie. Een online klantenpanel is dé manier om op een gestructureerde manier dat gesprek aan te gaan.

De mening van je doelgroep is van grote waarde

Of het nu gaat om de bezoekers van je winkel of bibliotheek, de supporters van je sportvereniging of de studenten aan je onderwijsinstelling, met een klantenpanel geef je aan waarde te hechten aan de meningen en bevindingen van je doelgroep. Zo kun je te allen tijde een representatieve groep van jouw klanten vragen om advies, bijvoorbeeld als input voor productontwikkeling, communicatie, prijsbeleid, concepten en reclames. Die feedback en input kan dus over van alles gaan, van korte ideetjes over een nieuw product, over tevredenheid, over processen die binnen je bedrijf lopen, maar soms ook heel concreet: moeten we verder gaan met advertentie A of advertentie B?

Snel resultaten opleveren

Doordat je in een panel jouw doelgroep altijd kunt raadplegen, kan zo’n onderzoek heel snel plaatsvinden. In deze tijd wordt het snel opleveren van resultaten steeds belangrijker omdat binnen organisaties de tijdlijnen ook steeds korter worden. En als je als bedrijf besluit echt agile te gaan werken, wordt dat belang nog groter. Daar past zo’n klantenpanel dan ook perfect bij.

Scala aan onderzoeksmethoden

In een online klantenpanel kun je gebruik maken van heel veel onderzoeksmethoden. Vaak ligt de nadruk op online kwantitatieve onderzoeken. Mensen krijgen per mail een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. Dat kan ook gaan om hele korte vragenlijsten, soms zelfs maar met één vraag en een open toelichtingsvakje. Maar een online klantenpanel is ook geschikt voor kwalitatief onderzoek, voor inzet van een research community, voor online co-creatie of voor onze tag-it-tool. Met deze tag-it-tool kunnen we materiaal zoals een brief, een flyer of een webpagina voorleggen. Via digitale post-its delen mensen hun reacties: wat vinden ze leuk, wat minder leuk, wat werkt goed of wat is onduidelijk? Dat levert heel snel hele rijke feedback op communicatiemateriaal. Ook bieden de klantenpanels een mooie manier om mensen te werven voor diepte-interviews zodat je diepgaander met mensen in gesprek kunt gaan. Per vraag bekijken we wat de beste manier is om het meeste waardevolle antwoord erop te krijgen.

Breed gedragen in de organisatie

In het ideale geval wordt een klantenpanel heel breed gedragen in de organisatie. Natuurlijk is het leuk als zo’n panel door de marktonderzoekers wordt gebruikt, maar het is pas echt interessant als ook afdelingen als marketing, communicatie, productmanagement en customer service er gebruik van maken. Zo kan iedereen zijn klantkennis verhogen, feedback krijgen en zo steeds klantgerichter gaan werken.

Meer weten?

Nieuwsgierig wat een klantenpanel voor jouw organisatie kan betekenen? We denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact op. Zorgen wij voor de koffie.

Portret Marieke

Marieke Boerma

Het achterhalen van beweegredenen van klanten. Waarom, waar of wanneer gebruikt een klant een bepaald product of dienst? Met mijn achtergrond in de sociale psychologie help ik onze opdrachtgevers om zich beter in te leven in de klant. De verscheidenheid aan opdrachtgevers houdt het werk leuk en uitdagend. Met veel ervaring, een kritische blik, een goede dosis flexibiliteit en wat gezelligheid denk ik graag met onze klanten mee om producten, diensten en organisaties te optimaliseren.

Laatste updates

Nieuws