close
3 april 2019
Caroline van Teeffelen

Innoveren? Met het design thinking-model stel je wél je klant centraal

Eind maart organiseerden wij de Masterclass ‘Succesvol innoveren in retail’. Tijdens dit seminar belichtten we verschillende trends die we waarnemen in retailland. Wat zijn die trends? Vanuit welke behoeften en problemen van de klant zijn deze ontstaan? En tenslotte: hoe vlieg je zelf een innovatietraject aan, waarbij je zorgt dat je klant centraal blijft staan?

Design thinking-model

Na deze sessies mochten de deelnemers zelf aan de slag met deze uitkomsten. In een interactieve sessie nam ik de gasten mee door het design thinking-model, een model dat je helpt om een innovatietraject aan te vliegen. De gedachte achter dit model is dat je pas als je écht snapt tegen wat voor problemen klanten aanlopen of wat voor behoeften klanten hebben, je een innovatie kan bedenken die ook echt aansluit bij je klant. Design thinking gaat dus over het klantgericht denken en innoveren op basis van de beleveniswereld van de klant in plaats van eerst innoveren en deze dan presenteren aan je klant.

design thinking model

Zelf aan de slag

Op basis van dit model en de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek naar de benoemde trends mochten de gasten zelf innovaties bedenken voor hun markt. Het was heel interessant om mensen uit de branche samen te hebben en samen te laten brainstormen. We hoorden ook terug dat het heel verleidelijk is om aannames te doen. Zo had een van de gasten een nieuw product geïntroduceerd. Aangenomen werd dat iedereen dat product wel kende. In de praktijk bleek dat zelfs de vakgenoten het product niet kenden, laat staan de consument. Het was een seminar vol inspiratie en mooie eye openers.

Nieuwsgierig?

Wil je meer weten over andere belangrijke inzichten uit het onderzoek? Of ben je benieuwd hoe jij zelf kunt komen tot een succesvolle innovatie? Op dit moment werken wij hard aan een whitepaper. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je bent als eerste op de hoogte!

Portret Caroline

Caroline van Teeffelen

Sinds 2013 werk ik bij Ruigrok als kwantitatief onderzoeker. Ik krijg energie van uitdagende projecten waar creatieve oplossingen nodig zijn. Mijn expertise ligt met name in de Food & Retail sector; ik ben gedreven om te begrijpen hoe consumenten snel en vaak onbewust keuzes maken. Dit komt voort uit mijn studie Food Design and Innovation waar ik het hele proces van idee tot product heb geleerd.

Bij Ruigrok heb ik gekozen voor marktonderzoek om bedrijven te helpen het gedrag van hun klanten te begrijpen en op basis daarvan weloverwogen keuzes te maken, om zo marketingbeslissingen te ondersteunen en tunnelvisie te vermijden.

Laatste updates

Nieuws