close

Verbeteren van impactvolle brieven met Tag-it

Communicatie onderzoek

Mender ondersteunt huiseigenaren bij hypotheekachterstanden. Een onderdeel van de klantcommunicatie is het sturen van brieven over de achterstanden, bijvoorbeeld met verzoek tot betaling. Mender had de wens om deze brieven te optimaliseren. Zodat de brieven niet alleen begrijpelijk zijn, maar huiseigenaren ook openstaan voor de (soms dwingende) boodschap. Dit heeft Ruigrok met online kwantitatief communicatie onderzoek in kaart gebracht.

Neem contact op
voorbeeld van Tag-it

Achtergrond

Mender wilde graag achterhalen hoe de communicatie richting huiseigenaren verbeterd kan worden. Specifiek gericht op de brieven die Mender stuurt naar de huiseigenaren met betalingsachterstanden. Hierbij heeft Mender een selectie van 15 brieven gemaakt. Deze bevatten verschillende boodschappen, variërend van herinneringen over betalingsachterstanden tot waarschuwingen over mogelijke beslaglegging. Het doel was om de beoordeling van de brieven inzichtelijk te maken, zodat deze verbeterd konden worden. Denk hierbij aan het begrijpelijker en vriendelijker maken van de boodschap.

Aanpak

De brieven hebben we aan de hand van online kwantitatief onderzoek onder de loep genomen. Elke brief hebben we voorgelegd aan 100 deelnemers. Via onze online Tag-it tool konden deelnemers met virtuele post-its heel gericht feedback plaatsen op de brieven.

Ook hebben we aanvullende vragen gesteld over, onder andere: de beoordeling van de brief in het algemeen, de begrijpelijkheid en de tone of voice. Deze vragen brachten ook de criteria van de AFM in kaart rondom communicatie voor hypotheekachterstanden.

Vervolgens hebben we een diepgaande analyse uitgevoerd om trends te identificeren. Zo keken we per brief naar dingen die goed gingen, maar juist ook naar de dingen die beter konden.

Dit onderzoek heeft ons enorm geholpen om de brieven te verbeteren.

Resultaat en impact

In een uitgebreid rapport hebben we inzichtelijk gemaakt wat als positief is ervaren, maar ook waar winst te behalen viel. Daarnaast hebben we in een totaaloverzicht de kwantitatieve resultaten gepresenteerd zodat Mender de scores van de brieven met elkaar kon vergelijken.

De uitkomsten toonden voor Mender enkele verwachte inzichten, maar ook verrassende nieuwe observaties, wat leidde tot een sterke motivatie voor verandering. De rapportage was verder een duidelijke handleiding om de brieven te verbeteren door te benoemen wat er goed gaat en wat beter kan. Het heeft Mender geholpen om alle 15 brieven aan te passen volgens de verkregen inzichten.

De herhaalmeting

Na de wijzigingen hebben we met een herhaalmeting 5 herschreven brieven opnieuw onder de loep genomen. De resultaten waren veelbelovend: ofwel waren de reacties positiever, of op zijn minst gelijk aan de vorige versies. De herhaalmeting liet zien dat Mender door het onderzoek zijn brieven heeft kunnen verbeteren, en zo ook dichterbij de richtlijnen van de AFM heeft weten te komen.

“In het rapport stond een duidelijke handleiding over hoe de brief te verbeteren door te benoemen ‘wat gaat goed’ en ‘wat kan beter’. Dit heeft ons enorm geholpen om de brieven te verbeteren.

Manager Operations, Mender

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

Kenniscentrum Zoetstoffen

Communicatieonderzoek

Diepgaande feedback en concrete verbeterpunten op communicatie-uitingen

Achtergrond

Kenniscentrum Zoetstoffen wil informatie over zoetstoffen toegankelijk maken om daarmee misverstanden de wereld uit te helpen. Dit doet ze onder andere met infographics, gericht op het informeren van voedingsprofessionals en consumenten. Kenniscentrum Zoetstoffen wilde haar infographics over E-nummers en zoetstoffen eens goed onder de loep nemen en had daarbij de volgende vragen:

  • Hoe beoordelen Nederlanders onze infographic?
  • Wat voor impact heeft onze infographic op de kennis en houding van Nederlanders omtrent zoetstoffen?
  • Biedt de infographic voldoende informatie?
  • Begrijpen Nederlanders de boodschap van de infographic?

Aanpak

De infographic van Kenniscentrum Zoetstoffen hebben wij in een Check&Go onderzoek getoetst onder 500 Nederlanders. Met 10 kernvragen hebben wij de plus- en minpunten van de infographic in kaart gebracht en een extra aantal interessante inzichten over de doelgroep kunnen achterhalen.

Dit onderzoek gaat verder dan alleen het optimaliseren van de vormgeving van de infographic.

Resultaat en impact

Het onderzoek bood interessante inzichten om de infographic te optimaliseren. Kenniscentrum Zoetstoffen is daar dan ook meteen mee aan de slag gegaan. Bovendien gaf het onderzoek hen het inzicht dat hun doelgroep echt op zoek is naar een neutrale bron en boodschap, die zij nog beter moeten aanduiden.

Tot slot bleek de feedback ook bruikbaar voor verschillende andere infographics van Kenniscentrum Zoetstoffen.

“Dit onderzoek gaat verder dan alleen het optimaliseren van de vormgeving van de infographic, inhoudelijk hebben we zeer interessante inzichten gekregen over het verhaal dat we naar buiten brengen. Ook heeft het een aantal specifieke vraagstukken bij ons beantwoord. Dit kunnen we toepassen op nog meer van onze infographics! Het rapport geeft meer dan voldoende houvast om een communicatiemiddel te verbeteren.

We zijn direct aan de slag gegaan met verbeteringen en kiezen nu opnieuw voor een Check&Go onderzoek om te kijken of die verbeteringen doeltreffend zijn.”

Kenniscentrum Zoetstoffen

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.