close
15 september 2021
Zoë Dankfort

In vijf stappen je customer journey in beeld

Consumenten gedragen zich steeds complexer. Hoe zorg je er als organisatie dan toch voor dat consumenten een optimale klantreis beleven? Wij maakten een praktisch stappenplan waarmee je vandaag nog kunt beginnen.

In vijf stappen aan de slag

We schreven al eerder een blog over de customer journey. Toch merken we dat marketeers het nog steeds moeilijk vinden waar ze nu moeten beginnen. Daarom hebben we een praktisch stappenplan ontwikkeld, waarmee we je in vijf stappen op weg helpen om met die klantreis aan de slag te gaan.

Het verschil maken

De customer journey is al een tijd een bekende term. Als je erop googelt krijg je 872 miljoen resultaten, dat is nogal wat. Maar waarom is het eigenlijk belangrijk om die customer journey in kaart te brengen? Het geeft je inzicht in hoe de klant jouw product of dienstverlening ervaart. Als je dat helder hebt, en precies weet welke emoties – positief en negatief – een klant voelt bij jouw aanbod, dan kun je het verschil maken. Je kunt niet alleen je aanbod en je communicatie beter afstemmen op de wensen van de klant, het helpt je ook je interne processen te stroomlijnen en het geeft aanknopingspunten voor innovatie en verbeteringen. Een prachtige manier dus om de relatie met je klant te versterken.

Altijd relevant

Het in beeld brengen van de klantreis is niet iets dat je eenmalig doet. Het blijft altijd relevant, want de wereld verandert. Zo zien we momenteel dat corona invloed heeft gehad op de winkelbeleving. Daarmee is de kans groot dat je customer journey er anders uitziet dan zo’n twee jaar geleden.

Gebruik wat er al is

Moet je dan altijd maar meteen met een heel klantbelevingsonderzoek aan de slag gaan? Zeker niet! Je kan zelf al heel veel doen voor je in gesprek gaat met je klant. Dat laatste is natuurlijk wel essentieel, maar hoeft niet per se de eerste stap te zijn. Wij helpen onze klanten altijd door eerst te kijken wat er al aan informatie in je organisatie aanwezig is. Welke onderzoeken heb je al gedaan, over welke data beschik je, welke vragen komen binnen via social media en andere kanalen? Deze informatie combineren we met informatie die we zelf hebben. Zo kunnen we de aannames die de organisatie heeft gedaan checken en zien waar de verschillen en waar de verrassingen zitten. Wanneer we onderzoek doen, maken we idealiter gebruik van kwalitatief én kwantitatief onderzoek. Zo kun je ook echt zien hoeveel procent van je klanten iets vindt.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe jij inzicht krijgt in de customer journey van jouw klant? Download dan hier onze whitepaper. Daarin geven we je vijf concrete stappen zodat je direct aan de slag kan met de customer journey van jouw organisatie.

Zoë

Zoë Dankfort

Ik ben elke dag bezig met verbinding maken. Verbinding maken met de opdrachtgever, met de doelgroep én tussen de onderzoeksresultaten.

Verbinding met de opdrachtgever door samen te ontrafelen wat het precieze vraagstuk is en daarmee aan de slag te gaan. Verbinding met de doelgroep door met hen te spreken en te duiken in hun belevingswereld. Verbinding tussen de onderzoeksresultaten door te analyseren en zo te ontdekken waar kansen liggen.

Hoe ik die verbindingen leg? Dit doe ik onder andere door onderzoek creatief aan te vliegen en zo (onbewuste) behoeften boven tafel te krijgen. Door goed door te vragen bij zowel de doelgroep als de opdrachtgever. Door visualisaties te gebruiken om complexe materie begrijpelijk te maken. En door in een workshop samen inzichten om te zetten in acties.

Laatste updates

Nieuws