Artikelen

6.504 views

Loyaliteit is de basis

Door Marja Ruigrok

Zonder medewerkers geen bedrijf, maar zonder opdrachtgevers houdt het al helemaal snel op! Dit is aflevering zes in de serie 25 jaar “Ruigrok NetPanel”.

Karel van Koophandelandre

Mijn allereerste opdrachtgever zorgde meteen voor een vliegende start. Het was de Kamer van Koophandel Rijnland en voor hen nam ik werkplekgesprekken af; ik bezocht bedrijven en relaties in de regio en schreef in combinatie met telefonische interviews mijn allereerste imago-onderzoek. “Karel van Koophandel” was geboren, een personificatie van het bedrijf. Een persoon waar men lekker mee uit de voeten kon: “Hij staat op een receptie met een sigaar en een borreltje en wacht tot wij op hem afkomen”. Afijn, stof genoeg dus voor een jarenlange relatie. Deze eerste klant bleef ongeveer 15 jaar. Relaties die door dat eerste onderzoek ook klant werden, bleven ook jaren en jaren.

Klavertje vier

Ook nu hebben we opdrachtgevers waar we al jarenlang mee optrekken. Dat werkt prettig en direct. Het past helemaal bij onze werkwijze waar we de klant (van onze klant) centraal zetten en waarbij voor ons Partners, Plezier, Passend en ImPact centraal staan. Een klavertje vier waar zowel opdrachtgever, deelnemer als medewerker hun voordeel mee doen. Bij sommige bedrijven waren we erbij toen ze opgericht werden (Ziggo), bij anderen kennen we hun historie (ING en Postbank), hun werkwijze (PLUS), hun wensen (VU), hun winkelformules (C&A, Ranzijn, Bruna), hun innovatiekracht (Van Gogh), hun lezers (Probiblio), hun studenten (UvAHvA), hun roaming- of gokgedrag (KPN en Staatsloterij) en nog veel en veel meer!

Hoe houd je een relatie goed?

Eigenlijk is er maar één recept voor een goede relatie en dat is Aandacht. Aandacht voor het doel waarvoor de opdrachtgever ons gevraagd heeft, aandacht voor de deelnemers aan onderzoek en aandacht voor elkaar. Vanzelfsprekend werkt dat door in de werkwijze, maar het zit ook in kleine dingen zoals een offerte met een strik erom, een taart om de 100.000ste deelnemer te vieren en een goed gesprek los van de lopende projecten.

Mogelijk gemaakt door

Je 25-jarig jubileum vieren kan alleen maar door je opdrachtgevers. Zonder hun vertrouwen en loyaliteit stonden we hier niet. Zonder iemand te kort te willen doen bedank ik op deze plek IEDEREEN die het ons heeft gegund een of meerdere opdrachten voor hen uit te voeren.

FacebookTwitterLinkedIn